Bert Bokhoven's Perfect Day

05-06-2013 20:04

Onlangs was ik in Ghana en kreeg tot mijn verrassing de vraag hoe mijn “Perfect Day” er uit ziet. Een eenvoudige vraag waar het antwoord niet zo simpel op te geven is. Toch aanleiding om weer eens bij Bert Bokhoven, de onbekende filosoof langs ge gaan. Want zoals de ervaring mij geleerd heeft, is Bert met zijn geniale geest en spitsvondige intelligentie steeds weer in staat om briljante antwoorden te geven op simpele vragen. Sterker nog, Bert excelleert als het gaat om vragen die simpeler lijken dan ze zijn. Juist dan kan Bert met zijn intellectuele lenigheid komen tot verrassende antwoorden. 

Na enig nadenken kwam Bert toch weer met de hem zo kenmerkende benadering. ‘Misschien is het antwoord toch wel voor de hand liggend als we het allemaal wat simpeler benaderen’, begint Bert. ‘Het eerste wat je naar mijn gevoel niet moet doen, is allerlei dromen naar voren toveren die niet realistisch zijn. Immers, stel dat je bijvoorbeeld wakker zou willen worden terwijl je bed bezaaid ligt met bankbiljetten, zou dat dan je Perfect Day worden. Dat is nog maar zeer de vraag. Naar mijn gevoel heeft een Perfect Day meer te maken met een gevoel van gelukkig zijn. En dat staat meestal los van materiële zaken’.

‘Een Perfect Day heeft ook iets te maken met tevreden durven zijn’, aldus Bert. Tevreden met de kleine dingen om je heen. Weten dat je door engelen omgeven bent. Weten dat er mensen zijn die van je houden. Weten dat je kunt horen en zien. Tevreden zijn als je het goed gaat en niet altijd maar meer willen. Ik heb wel het idee dat ons klimaat en onze manier van gestressed leven er niet echt toe bijdragen om je Perfect Day te hebben. Misschien zijn we daarom allemaal zo somber en klagerig. Maar misschien helpt er over nadenken al een stukje’. ‘Collega Toon Hermans’, zegt Bert, ‘komt al een heel eind met zijn simpele gedichtjes; gedichtjes die je blij maken als je ze leest.’

‘En’, vervolgt Bert tegen mij, ‘als je er verder over nadenkt, waarde vriend, dan heb je best wel een aantal Perfect Days meegemaakt. Maar dat heb je je op die bewuste dag eigenlijk helemaal niet gerealiseerd. Enerzijds misschien jammer; je zou dan misschien meer van die dag genoten hebben. Anderzijds geniet je nu nog na van de dagen, die je achteraf als een Perfect Day zou betitelen. Kleine momenten kunnen immers later grootse herinneringen zijn’.

‘Hoe ziet jouw Perfect Day er uit, vriend ?’, vraagt Bert mij. ‘Daar heb je nu vast wel een idee bij’. ‘Nu je het zo zegt Bert, en ik er eens over nadenk zit mijn Perfect Day vol dingen waar ik blij van word. Mijn Perfect Day begint met een rustig ontbijt in een mooie omgeving in een aangenaam klimaat. Met geurende bloemen om mij heen en een mooi muziekje. Met de mensen om mij heen die om mij geven. Zoals je dat ook wel eens in een reclame ziet. En dan gebeurt er iets onverwachts; iets onverwachts wat ik leuk vind. Ik ontmoet bijvoorbeeld iemand in Ghana die mij over mijn Perfect Day vraagt. Of ik kom iemand tegen waar ik een leuk gesprek mee voer. Zomaar een leuke en boeiende ontmoeting. Zoals die keer dat ik in een goed restaurant een beetje te lang aan tafel gezeten had, even mijn benen wilde strekken en tegen belendend gast zei “meneer, wat bent u ontzettend lelijk”. Waarop de man zei: “Gaat u zitten. Wilt u iets drinken ?” Een paar weken later werd ik door hem uitgenodigd voor een feest in schotse kilts om de tweehonderdste sterfdag van Richard Burns te gedenken. Prachtig toch ! En een leuk onderdeel voor een Perfect Day. De man was werkelijk ook heel lelijk; hij had een enorme haardos, een hazenlip en naar mij later bleek, mistte hij ook twee benen. Maar dat mocht de pret niet drukken’.

‘Zie je nu wel’, zegt Bert. ‘je snapt het helemaal. Ik denk dat het een goede gedachte is om af en toe eens stil te staan bij het invullen van je Perfect Day. Het is heel simpel. Vraag je af en toe eens af wat zou je willen doen als je opstaat. Naarmate je ouder wordt, worden de nog te beleven Perfect Days in aantal steeds minder. Het is dan ook de moeite waard om er eens over na te denken.

Dank Bert voor deze benadering.  En Bert, have a Perfect Day !

 

PS  de kat waarvan ik vind dat hij Marcel zou moeten heten, geniet zo te zien volop van zijn Perfect Day. Marcel, een voorbeeld voor ons allen.