Bert Bokhoven over goede smaak

06-05-2017 17:52

Goh, zei Bert tegen mij, toen ik een keer bij hem op bezoek was. Ik kwam laatst een jaarverslag tegen van een bedrijf waar jij het baasje was. Mijn complimenten. Ik was verbaasd een compliment van nota bene Bert Bokhoven, de onbekende filosoof te mogen ontvangen. Dat is bepaald niet niks om dat juist van zo’n groot man te krijgen. Iemand als hij met een vlijmscherp verstand, een intellectuele lenigheid die zijn weerga niet kent en een inlevingsvermogen dat legendarisch te noemen is. Bijzonder. Toch.

Een geweldige manier om je bedrijf onder de aandacht te brengen met als thema “over smaak valt te twisten”. Hoe verzin je het om het Zwanenkoor uit de Jordaan te laten zingen als je de cijfers aanklikt. Hilaisch maar ook heel vernieuwend in die tijd.   Toen ik wat verder ging zoeken, kwam ook nog een stukje tegen dat ik hier graag wil citeren.

 

Jaarverslag De Bussy Groep 1994

Onlangs hoorde ik Mrs Miller weer eens met haar smaakvolle gezangen. De onvolprezen zangeres, die zo onwaarschijnlijk gruwelijk zingt, dat het bijna weer mooi wordt. Ze ziet er ook nog afschuwelijk uit; het roept bij mij het beeld op van de ideale schoonmoeder. Je moet wel over de nodige moed beschikken om met dergelijke kwaliteiten nog op te durven treden en "to do your thing". Over smaak valt evenwel te twisten.

 Het deed mij denken aan het  jaarverslag van de Bussy Groep dat ik ooit heb laten maken met als doel om het lelijkste jaarverslag van Nederland te maken. Grafisch perfect, maar met een boodschap over klantgerichtheid. Eén van de eerste jaarverslagen die op CD ROM uitgebracht werden, met muziek van het Zwanenkoor. Bij het aanklikken van de cijfers zong het Zwanenkoor “als je lacht dan ben je rijk” en de geschiedenis van de groep werd muzikaal omlijst met het lied “omdat ik zoveel van je hou”. Het voorwoord dat ik toen schreef sloot er helemaal bij aan:

Over smaak valt te twisten:


Gewoonlijk meent een mens dat, als er iets gedrukt ziet, er daarbij ook steeds iets bedacht moet kunnen worden. Dat is in dit geval ook zo, maar toch even anders. Doordat de op één na beste drukkerij tot onze Groep behoort, kunnen wij namelijk ook heel goed lelijk drukken. Daar hebben wij zelfs een certificaat voor. Het kwaliteitscertificaat. En dat hebben wij gekregen omdat wij bij de uitvoering van  opdrachten voldoen aan de eisen die de klant stelt. Ook als wij het zelf niet mooi vinden.

Dit jaar hebben wij ons ten doel gesteld om als toppunt van kwaliteit een verschrikkelijk lelijk jaarverslag te maken. Welke inspanningen je je namelijk ook getroost, er is altijd wel weer commentaar of kritiek. Of het nu gaat over het ontwerpen van een jaarverslag, het zoeken van een verjaardagscadeautje of het leiden van een onderneming. Dus waarom zou je het niet eens helemaal anders doen. Maar dan wel zo dat je er zelf in ieder geval nog veel plezier aan beleefd hebt.


Een afschuwelijk jaarverslag. Zo lelijk dat het bijna weer mooi is. Vloekende kleuren, conflicterende stijlen en illustraties waar je bepaald niet ‘bien’ van wordt. Uniek in zijn soort, maar een grafisch absoluut verantwoord kunststuk qua vormgeving, typografie en ‘verfijnde smaak’. Toch.