Bert Bokhoven over eenheidsworsten

30-03-2012 09:43

Onlangs zag ik op een forum voor interim managers een uitgebreide discussie over de vraag “Bent u een doorsnee interim manager of valt u op door uw presentatie?” Een simpele vraag, maar het antwoord is niet zo eenvoudig. Het leek mij dan ook raadzaam om mij bij de menings- vorming te laten bijstaan door Bert Bokhoven, de onbekende filosoof. Ook Bert was het al opgevallen dat velen zich druk maken of ze nu wel of niet eenheidsworsten zijn. Aan Bert had ik reeds aangegeven dat het voor mij duidelijk is. Ik ben namelijk een eenheidsworst, ook al probeer ik om het niet te zijn door creatieve oplossingen te vinden voor moeilijke problemen.  Ik doe dingen. Meestal gewone dingen, maar soms ook onmogelijke dingen. En dat probeer ik zo goed mogelijk te doen, omdat ik dat leuk vind.

Op AiA advies van Bert heb ik ooit besloten van management mijn beroep te maken. Dat was een geweldig advies, want ik heb ik er nooit spijt van gehad en ik beleef daar nog steeds veel plezier aan. Plezier in het helpen van mensen, organisaties en goede doelen. Heel gewoon dus. In de traditie van Bert Bokhoven. 

Zoals Bert - met zijn scherp intellect - al eens voorzien had, zou ik als eenheidsworst een Onbekende Nederlander blijven. En ik vind dat helemaal prima. Want als Onbekende Nederlander kun je nog een mening hebben over zaken die een BN’er niet kan hebben. Als ze tenminste al een eigen mening hebben die ergens op slaat. Schitteren in oppervlakkigheid is sommige BN'ers immers bepaald niet vreemd. Maar dit geheel terzijde. Als OBN’er kun je ook allerlei dingen doen die BN’ers – behoudens Gordon & Joling – zich volstrekt niet kunnen permitteren. In je neus peuteren of ongeschoren over straat gaan bijvoorbeeld. Ik zou het er niet voor over hebben om al dat allemaal te moeten opgeven. Ik wil dan ook graag een Onbekende Nederlander blijven. En, dat zal mij best wel lukken. Ik heb een geode leerschool gehad bij Bert Bokhoven.

Een ander fenomeen is de VIP. Zo regelmatig komen er allerlei uitnodigingen waar je als kennelijke VIP voor wordt uitgenodigd. Wat dan de definitie is van een VIP is daarbij volkomen onduidelijk. Laat mij dan ook maar een Onbelangrijke VIP zijn. Ook dat bevalt prima en ik kan dan tenminste doen wat ik zelf allemaal leuk vind. Wat een onzinnige vraag overigens. Bent u een doorsnee interim manager of valt u op door uw presentatie. Alsof dit tegengestelde keuzemogelijkheden zijn. Ik volg daarbij Bert’s verbluffend eenvoudige advies: “Be yourself and be that perfectly”.


Peter Tersteeg