Bert Bokhoven over de Partij voor de Groenten

11-02-2013 17:18

Het is onmiskenbaar dat er minderheidsgroeperingen zijn die onheus behandeld worden. Zo onheus dat er zelfs politieke partijen voor opgericht worden. Bij voorbeeld de Partij voor de Dieren of de Partij voor de Ouderen. En hoewel ik angstvallig probeer niets te vinden van deze partijen, heb ik de indruk dat er een unieke kans ligt in de electorale markt. Een gat dat mogelijkheden biedt voor een partij die op wil komen voor de belangen van een andere minderheids- groepering: de groenten. Want bedenkt u zich eens welk een triest lot de groenten ondergaan. En dat terwijl zij het zo goed met ons menen.

Regelmatig rijzen de haren mij te berge als ik zie hoe groenten behandeld worden. Het zonder verdoving in stukken hakken van spinazie, wortels etc.  Het misbruiken van komkommers, vooral door de dames. Het hartvochtig prikken in een spruitje, zonder rekening te houden met de gevoelens van dat spruitje. Appels die tot moes vermalen worden. Walgelijk.  Woorden schieten te kort. Dit moet niet kunnen. Waar zijn de rechten van de groenten ?

En dan die opmars van al die exotische groenten en vruchten. Nog even, en er is zelfs geen plaats meer voor onze eigen oer-Hollandsche groenten.  We hebben dan wel de mond vol over het milieu, over biologisch tuinieren en over het grote belang van groenten voor onze gezondheid, maar de behandeling van de groenten wordt niet op de politieke agenda geplaatst. Schande, schande, schande.

Onlangs werd ik gevraagd om als beoogd partijvoorzitter mee te werken aan het opzetten van de Partij voor de Groenten. Mij werd gevraagd het gedachtegoed van deze nieuwe partij te ontwikkelen, een partijprogramma te schrijven en voorstellen te doen over de toekomstige bemensing van de zetels in de Eerste en Tweede Kamer.

Een mooie en eervolle taak. Maar toch leek het mij verstandig om Bert Bokhoven, de onbekende filosoof, in deze te raadplegen. Bert met zijn zo kenmerkend eenvoudige denkpatroon puur gericht op het vinden van praktische oplossingen voor complexe problemen. En Bert stelde mij niet teleur en kwam direct met een heel duidelijk antwoord. Hou op met die onzin; heb je niets beters te doen. Ik denk dat Bert – zoals zo vaak - gelijk heeft. Maar het is wel jammer dat de onbarmhartige behandeling van de groenten door zal blijven gaan nu zij niet vertegenwoordigd zijn in ons politieke bestel. Ik troost mij dan ook maar met de gedachte dat je niet iedereen en alles in deze wereld kunt helpen.

 

 

Peter Tersteeg