Bert Bokhoven over de Chinese Adam en Eva.

19-02-2016 16:28

Onlangs ging ik eens langs bij mijn goede vriend Bert Bokhoeven, de onbekende filosoof. Normaliter ga ik altijd even bij Bert langs als ik behoefte heb aan Bert’s fenomenale inzicht in vragen des levens en ’s menschens beweegredenen. Dit keer echter niet, want ik wilde hem iets vertellen dat voor mij een openbaring was. Een groots inzicht dat ik zomaar cadeau kreeg toen ik het boek “Adam en Eva in China” van Lulu Wang las. Hoewel ik al jaren met China bezig ben, heb ik eigenlijk nooit eerde bedacht dat Chinezen helemaal geen Adam en Eva kennen. En die wetenschap biedt ongekende mogelijkheden om eens over na te denken om vervolgens tot de conclusie te komen dat de ontwikkeling van Chinezen daardoor fundamenteel anders is dan de onze; zo fundamenteel anders dat dat misschien wel verklaard dat wij Chinezen soms volstrekt niet begrijpen. Een boeiend inzicht dat ik toch eens aan Bert Bokhoven wilde voorleggen. 

Bert was door zijn weergaloze inzicht en welhaast encyclopedische kennis natuurlijk  nauwelijks verrast toen ik hem over mijn zojuist verkregen inzicht vertelde en hij wist mij direct te vertellen dat Chinezen geen Bijbel, Koran, Torah of wat dan ook kennen en ook geen Grote Eén kennen. En dat is een grote wereld van verschil tussen de ontwikkeling van Chinezen en die van ons, gebaseerd op christelijke denkbeelden.  Denk er nog maar eens goed over na, adviseerde Bert mij. En je zult tot verrassende, leerzame  en misschien ook wel vermakelijke conclusies komen. Inzichten die je begrip van Chinezen wellicht in een ander daglicht stellen. Zie het boek van Lulu Wang in dat verband maar als een begin van een nieuwe ontdekkingsreis.

Dat ga ik inderdaad doen, Bert. Blijft voor mij de theologische vraag: waarom denken wij dat we gelijk hebben als we het hebben over het bestaan van de Grote Eén ?

Peter Tersteeg