Bert Bokhoven over daten

07-09-2017 14:08

Bert Bokhoven over daten

Bert, Bert, ik heb een boek gelezen, roep ik enthousiast tegen Bert. Oh ja ?, reageert Bert. Ja, zeg ik. Een boek over daten. Een boek met een mooie, fascinerende titel: “Daten wat de pot schaft” van Quizas (53), Spaans voor misschien. Onder die naam staat zij ingeschreven bij een aantal datingsites, opdat zij ‘misschien’ de ware liefde zal ontmoeten. 

Zo te zien een aardige en goed uitziende mevrouw, die haar lezers aan de hand meeneemt bij haar ervaringen met mannelijke dates en kond doet van haar belevenissen. Het boek zou ook kunnen gaan over een zoektocht naar een toekomstige ex, want het blijk toch allemaal maar heel ingewikkeld te zijn. Het boek is vlot en vermakelijk geschreven. Ik heb het in een keer uitgelezen. Gelukkig in grote letters en gemakkelijk te begrijpen, dus ook heel geschikt voor oudere dames en heren. Ik heb het boek met plezier gelezen, maar ik word er toch ook wel triest van. Zelfs een beetje moedeloos als ik lees hoe partners to be zich gedragen, met elkaar omgaan en over elkaar denken.

Met spanning wacht ik op Bert’s reactie. Immers Bert Bokhoven, de onbekende filosoof, blijkt toch altijd weer in staat om met zijn onnavolgbare nuchterheid en intellectuele souplesse met een zodanig verrassende opmerking te komen dat aan mijn denkproces een nieuwe dimensie wordt toegevoegd. Verrassend voor mij om te horen dat Bert het boek ook gelezen heeft. Tja, wat heeft Bert nu eigenlijk niet gelezen ?  Ondanks zijn respectabele leeftijd van 101 jaar vond ook Bert het boek enerzijds vermakelijk maar anderzijds ook leerzaam.  Leerzaam als Quizas het heeft over het bepalen van je marktwaarde. Een interessante gedachte om eens verder over na te denken, jongen.

Misschien stelt het je gerust, zegt Bert,  maar marktwaarde is ook iets van wat een gek er voor geeft ? Temeer omdat de door Quizas genoemde elementen subjectief zijn en wellicht toch anders gewaardeerd worden door de ‘koper’.  Zo kan iemand zich knap vinden (mannen hebben vaak een zelfoverschatting in deze), terwijl de ander kokhalzend de kamer uitrent bij de eerste aanblik. Het hebben van een baan is ook betrekkelijk en kan zomaar opeens veranderen. En wat te denken van renteniers of rijke pensionado’s. Die hebben geen baan, maar wel benefits.

Een eigen huis kan mooi lijken, maar ook in Brasschaat is niet alles wat het lijkt. Financiële status is ook maar een aanname at first sight. Perceptiemanagement in optima forma. En leeftijd ? Tja, laten we maar zeggen dat antiek soms ook grote waarde kan hebben zolang er maar geen houtrot in zit. En hoe waarderen we charisma, chemistry en karakter ? En niet te vergeten de shit die ingebracht wordt ? Kan behoorlijk waardeverlagend zijn. Kortom, er valt nog wel wat over marktwaarde te zeggen, besluit Bert.

Het valt mij op, zegt Bert, dat Quizas het ook heeft over het begrip “overqualified”. Een veel voorkomend verschijnsel als je je begeeft in de wereld van de zesjes. Daar hebben we het al eens over gehad in het verleden. Maar wil je wel in de wereld van die zesjes ? En als je echt wat te bieden hebt, moet je dat dan aanpassen omdat het dan gemakkelijker wordt ? Een gewetensvraag, maar ik geloof niet dat je er blij van wordt, merkt Bert op.

Nu je het zo zegt, Bert, denk ik dat mijn profiel wellicht ook wel overqualified is. Maar wat is overqualified als het echt zo is. Toch een dilemma. Ik ben immers wie ik ben. Heb wel eens gedacht om een nieuw profiel te maken en om de koe direct dan maar bij de hoorns te pakken dacht ik er over mijn profiel toch maar eens te downgraden. Iets in de sfeer van:

“Oudere heer met inhoud, niet helemaal sporend, nog in het bezit van al zijn tanden en een bos kullend haar, trotse eigenaar van een brommer, zoekt lieve, hoogblonde, rondborstige schoonheid voor stedentrips (bv Emmen, Kampen), fietstochtjes in de natuur, busreisjes en vooral om samen naar de bingo te gaan. Joepie !

Heb een uitdaging gevonden in mijn sportieve passie door mij aan te sluiten bij een jeu de boules clubje met leeftijdsgenoten. Ook sjoelen en darten in me stamcafé maken me blij. En, om vooral niet te vergeten, samen te koken. O.a. varkenskluifjes als je begrijpt wat ik bedoel. 

Woon in een rolstoelvriendelijke omgeving. Vanwege mijn AOW ben ik financieel onafhankelijk. Heb wel last van omgekeerde alzheimer, want ik herinner mij dingen die nooit gebeurd zijn. Heb twee fantastische kinderen, maar daar is Jeugdzorg verantwoordelijk voor. Tevens broodrooster gevraagd.”

Het lijkt me dat ik mijn profiel nu wel aardig gedowngrade heb, maar of ik nu op reacties daarop zit te wachten. Geloof niet dat ik daar gelukkig van wordt.

Nou ook weer niet overdrijven, zegt Bert. Het leven is vol opportunities. Be yourself en be that perfectly. En bedenk: miracles are everywhere.