Bert Bokhoven ontmoet Ho Chi Minh

04-07-2017 13:22

Naast de gaven die mijn goede vriend Bert Bokhoven, de onbekende filosoof, heeft Bert ook ruime ervaring met het oplossen van problemen in de zakelijke sfeer. Zijn activiteiten op het gebied van het opzetten, herpositioneren en revitaliseren van bedrijven zijn bepaald indrukwekkend te noemen. Ook al is Bert daar, met de hem zo kenmerkende eenvoud, uiterst bescheiden over. Tijdens een van mijn regelmatige bezoekjes aan Bert zei ik hem dan ook dan ik eigenlijk weinig gehoord had van zijn buitenlandse management avonturen. Ik was ook daar ook eigenlijk wel heel nieuwsgierig naar.

Wel, reageerde Bert, ik zal je een belevenis vertellen die me nu zomaar te binnen schiet. Op een dag ik, in het kader van mijn Advies in Alles concept, een mooie opdracht. Het helpen van een Vietnamees bedrijf In Hanoi met het opzetten van een strategie.

Er was eens een bedrijfje in Vietnam. Het deed aan vertalingen. Van Vietnamees naar Engels of Chinees en omgekeerd. Het was een klein bedrijfje met een grote ambitie. Binnen drie jaar wilde met een speler op de wereldmarkt zijn en een geduchte concurrent zijn van grote internationale bedrijven die duizend keer zo groot zijn. Mij was gevraagd over te komen om voor die ambitie een strategie op te stellen. 

Het was duidelijk dat de global ambition onzinnig is. Maar het enthousiasme afnemen en de hoop op de toekomst vernietigen is natuurlijk ook niks. Strategie formulering zoals wij dat kennen slaat ook niet aan. Dus wat dan ? De onverwachte uitkomst bleek Ho Chi Minh te zijn; de Vietnamese guerrillaleider die de Amerikanen wist te verslaan. En waar de vragen over strategie te moeilijk waren geweest, werd het ineens heel begrijpelijk toen we het  hadden over de  militaire strategie van Ho Chi Minh. De vragen waren helder:

  • Welke wapens (producten) hebben we ?
  • Waar is het slagveld, waar is onze markt ?
  • Zijn mijn soldaten (medewerkers) getraind ?
  • Weten mijn soldaten (medewerkers) wat ze moeten doen
  • Hebben we genoeg middelen om oorlog te voeren ?

 
Bert’s simpele boodschap werd begrepen. Het enthousiasme bleef en de conclusie was dat het bedrijfje eerst sterker moet worden in de thuismarkt Vietnam, de marktbewerking verbeterd moet worden en de systemen op orde moeten worden gebracht.  Als dat dan klaar is, kunnen we kijken naar een volgende stap.

Twee jaar later kwam ik weer eens terug bij het bedrif, vertelde Bert. Ik werd enthousiast onthaald. En tot mijn verrassing hadden ze precies gedaan wat ik hen tijdens maar vorige bezoek verteld had. Het ging goed met het bedrijf. Heel goed.

Iedereen blij; mission completed.