Bert Bokhoven over het vriendelijke universum

20-03-2016 17:33

Einstein heeft  eens opgemerkt dat het Universum vriendelijk voor ons is. “Nou en”, zei ik tegen Bert Bokhoven, “wat moet ik daarmee ?” “Nou”, zei Bert, "ga er nu eens van uit dat ook al gebeuren er vreselijke dingen met jou of met je naasten, het Universum daar een toch vriendelijke bedoeling mee heeft. En als je daar dan eens goed over nadenkt dan zul je merken dat er toch altijd weer lichtpuntjes zijn. Net zoals die zaadjes in die hoop stront". Dikke toeter, denk je dan. Maar Bert Bokhoven, de onbekende filosoof, heeft mij, met zijn unieke gave om complexe materie terug te brengen naar simpele eenvoud, wel weer aan het denken gezet.

Ik begrijp je scepsis, zegt Bert, maar bedenk dat Einstein ook gezegd heeft dat het misschien wel de belangrijkste beslissing is die je ooit in je leven maakt die is waar je beslist of je in een vriendelijk ondersteunend universum leeft of in een vijandig negatief ingesteld universum. Die keuze is aan jou. Bert, met alle respect, daar kan ik niet zo veel mee. Ik geloof meer in de keuze van HH Dalai Lama XIV die heel pragmatisch stelt “choose to be positive; it feels better !”. “Is dat dan eigenlijk niet hetzelfde ?”, reageert Bert.  Ik weet het echt niet.

Ik weet op dit moment nog helemaal niet wat die goede bedoelingen van het Universum dan wel zouden kunnen zijn, maar het helpt wel. En heel misschien kom ik daar dan nog wel eens achter.

 

Peter Tersteeg