Bert Bokhoven over heel hard zwemmen

03-06-2013 18:58

Bert, wat vind je er van ? Van die mevrouw met die moeilijke naam die heel hard kan zwemmen ? Hoe bedoel je, zegt Bert. Nou, Bert, ik zit namelijk in het buitenland en zit me te verbazen over de reactie van Nederlanders over die hard zwemmende mevrouw. "We" hebben weer gewonnen. 50 meter hard zwemmen. Stel je eens voor wat een prestatie om dat heel hard te kunnen zwemmen. 50 meter !! Niet te geloven. Als ik de media mag geloven heeft die hard zwemmende mevrouw geschiedenis geschreven.  50 meter !! Ge-wel-dig. Die hard zwemmende mevrouw zal vast nog wel een lintje krijgen wegens haar buitengewone verdienste. 50 meter !

Ja, Bert, en toen moest ik toch even denken aan het lied "Als ik de Koning was van Nederland" van Herman van Veen. Over een Koning die onderscheidingen geeft aan mensen die zich tegen een schamel salaris inzetten voor anderen. Herman's Koning geeft geen onderscheidingen aan ministers die het land naar de galamiezen helpen. Bert, aan die Koning moest ik denken toen ik hoorde over die zo hard zwemmende mevrouw. Inderdaad, sprak Bert Bokhoven, de onbekende filosoof met zijn geniale brein, daar heb je een punt waar ik niet zo veel aan toe te voegen heb. Bij gelegenheid zal ik het ook eens bespreken met mijn oude vriend Pepe, die ik jaren geleden eens ontmoet heb op een tweedaags seminar over "Eternal wishdom for beginners" en die grote indruk op mij heeft gemaakt door zijn oosters georienteerde levenswijsheid. Maar eigenlijk ben ik overtuigd dat ook Pepe een groot fan is van Herman's Koning. 

Ik gun het die hard zwemmende mevrouw van harte, maar hebben we nu echt niets anders om aandacht aan te besteden ? Zijn er geen andere onderwerpen te bedenken over mensen die record prestaties neerzetten ? Soms snap ik het niet meer zo goed, Bert. 

Bert - de onbekende filosoof - had weinig anders op te merken dan dat ik daar eiegenlijk wel een punt had. Bert had wel wat met Herman's Koning en als hijd ie Koning was zou 't om het even wezen of je de Koran of de Bijbel wilde lezen ofwel de filosofen, zoals Kant. Dan zou ook Bert al die mensen graag willen genezen die de verdoemenis en 't Laatste Oordeel vrezen: dan hielp hij al die mensen uit de brand als hij de koning was van Nederland.