Bert Bokhoven over genieten

07-07-2017 11:59

Genieten !

Bert, heb je ze gezien ? Ze zijn er weer. Trossen bejaarden, die in paren het fietspad bevolken. Hij in korte broek en veelal (iets) te zwaar; zij met de onvermijdelijke kuitbroek en een kaartenstandaard. Je mocht immers eens verdwalen. Genietend van de natuur. Gestorven voordat ze dood waren. En dat allemaal voor hun gezondheid, denken ze. Alsof dat nog helpt. Je zult maar uit pure wanhoop en verveling de fiets op moeten als het een keer mooi weer is. Soms ook nog met gelijkgestemde kennissen. Twee aan twee; mannetjes voorop naast elkaar, vrouwtjes er braaf achter. Genieten met volle teugen, alsof je niks anders kunt verzinnen. Maar wie ben ik om er iets van te vinden. Toch.

Doe toch niet zo negatief, merkt mijn grote vriend en voorbeeld Bert Bokhoven - de onbekende filosoof - op. Laat die mensen toch ook op hun manier genieten. Ze bemoeien zich toch ook niet met jou. Enigszins beschaamd, moet ik Bert gelijk geven. Het gebeurt niet vaak dat Bert mij zo terecht, terecht wijst. Maar dat is nu eenmaal het risico als ik mij onderwerp aan Bert's vlijmscherpe verstand en intellectuele lenigheid om de zaken te bezien. En zoals Bert mij al zo vaak gezegd heeft: recht is iets kroms dat verbogen is.  Maar ik geloof eerlijk gezegd niet, dat die laatste zin nergens op slaat.