Bert Bokhoven over durven vragen

01-03-2013 14:15

 Het is al weer een tijdje geleden, toen ik op doorreis naar Nepal in Singapore op Changi Airport in de metro stapte om even naar het centrum te gaan. Er stond een man voor mij met een button op. Daarop stond te lezen “I can help you to loose weight. Ask me how ?” Gezien mijn eigen gewicht, keek ik de man aan met een blik van “zeg het maar”. Tot mijn verrassing zei hij “goedemorgen, komt u uit Nederland ?” De man was consulent van Herbal Life en woonde zelf in Nederland. Het was een aardig gesprek, zo maar in de metro van Singapore op een maandagmorgen in september. Ik kreeg zijn kaartje en daar bleef het verder bij.

Toch bleef ik aan zijn button denken. Niet zozeer vanwege de boodschap over het afvallen, waar ik zelf ook al jaren naar streef. Ik was gefascineerd door de gedachte wat je allemaal met zo’n button als communicatiemedium kunt doen. Stel je voor dat ik in Nederland, keurig gekleed in donker business suite, met een button zou rondlopen die, uit hoofde van mijn beroep, de tekst zou hebben “ik kan uw bedrijf helpen, vraagt u maar hoe ?”. Wat zou er dan gebeuren ? Ik zie de reacties al voor me. Alleen die zijn waarschijnlijk al de moeite waard om een boek over te schrijven.

Durf te vragen maakt het ons allemaal wel gemakkelijker. Er gewoon voor uitkomen wat je eigenlijk zou willen. Het is helaas not done. Je omgeving voelt zich ongemakkelijk; immers veelal kunnen ze aan je vraag niet voldoen. Kijk maar eens naar het arsenaal aan excuses die  op je afkomen. Slechts een enkeling kan iets en wil dat ook voor je doen.

Nu heb ik zelf een probleem. Mijn vrouw en ik zijn te veel met anderen bezig geweest, waarbij wij ons zelf een beetje vergeten zijn. Onze middelen drogen zo langzamerhand op en het verkopen van je huis is ook al geen oplossing meer. En toen moest ik weer eens denken aan die man in de metro.

Ik ben met mijn verhaal naar Bert Bokhoven - de onbekende filosoof -  gegaan. Bert die altijd goed is voor een briljante oplossing. Nadat Bert mijn probleem begrepen had, dacht hij diep na en merkte vervolgens op dat ik hem de oplossing eigenlijk zelf al verteld had met het verhaal van die man in de metro. Er gewoon voor uitkomen wat je eigenlijk zou willen en daar gewoon om durven te vragen. Gooi jezelf in de aanbieding. Zet de jou zo kenmerkende bescheidenheid opzij. Nee heb je, en ja kun je misschien krijgen. En vergeet niet, zei Bert, gezien je achtergrond en ervaring heb je ook nog iets te bieden. Dus ga er maar eens over nadenken, dan kom je vanzelf tot een oplossing.

Bert inspireerde mij. Bert heeft gelijk. Het heel simpel. Ik moet gewoon 10 vrienden vragen of ik voor € 1.000 per maand iets voor hen mag doen. In het verlengde van Bert’s concept “Advies in Alles” . Ik kan namelijk mensen met raad en daad terzijde sta om hen te helpen of problemen op te lossen. Een project te runnen, advies te geven of een functie te vervullen. Advies in Alles: op bedrijfsmatig gebied, maar wellicht ook als coach op het persoonlijke vlak. Gezien mijn achtergrond en ervaring moet dat toch zinvol zijn voor alle betrokkenen. En, ik ben ook geholpen. Simpel toch als ik dat voor 10 vrienden minimaal 2 dagen per maand mag doen (of meer als dat nodig is). Een simpele oplossing in de traditie van Bert, mijn goede - maar helaas arme - vriend.

 

Peter Tersteeg