Bert Bokhoven ontmoet Socrates en Einstein

20-01-2013 22:00

Het kan je zo maar overkomen dat er in je leven dingen gebeuren die je niet eerlijk vindt. Je voelt je misdeeld en teleurgesteld. Toen dat bij mij gebeurde besloot ik mij te wenden tot Bert Bokhoven, de onbekende filosoof. Kenmerkend voor de verbluffende eenvoud van zijn denken verwees Bert mij naar andere briljante denkers. Zonder enige vorm van misplaatste animositeit wees hij mij op de inzichten van Socrates en Einstein. Typisch Bert: simpel en doeltreffend. Direct naar de kern van de zaak.

Socrates zei eens, dat frustratie en teleurstelling eigenlijk alleen maar voortkomen uit een foutieve waarneming van de werkelijkheid. Wie ben ik om die stelling te beamen, maar ik denk dat er wel wat in zit. Aan de hand van deze inzichten raadde Bert mij aan eens goed om mij heen te kijken. Als je zo eens om je heen kijkt, zie je hordes ontevreden en teleurgestelde mensen. Vaak vinden ze het leven oneerlijk. Alsof er ooit iemand beweerd zou hebben dat het leven eerlijk zou zijn. De hokjes eerlijk en oneerlijk zijn niet van het leven maar van de mens. Maar doen ze het zichzelf niet aan ? Want als je bij voorbeeld wordt afgewezen voor iets, ben je kennelijk niet goed genoeg. Het kan namelijk niet altijd toeval zijn. Je moet je dan gewoon maar eens realiseren, dat je niet goed genoeg bent en dan zou enige zelfkennis zeker geholpen hebben om niet gefrustreerd te zijn. Prachtige voorbeelden van waan- voorstellingen over eigen kunnen zie je in programma’s als Idols en Popstars. Geweldig om zo te kijken. Dank Bert. Het valt mij overigens steeds meer op dat alle losers altijd verteld wordt dat ze eigenlijk heel, heel goed zijn. Waarom moet de werkelijkheid verzacht worden ? Kennelijk moet hun eigen mythe in stand gehouden worden. Her zou toch veel eenvoudiger zijn om te stellen: u bent een kneus. Maar dat schijnt niet te kunnen.

Nu ik er zelf eens over nadenk is het leven, naar mijn bescheiden mening, Vriendelijkheid van het universum is ook een eigenschap die daar naar mijn gevoel niet bij past. Toch is Einstein’s stelling dat het universum vriendelijk voor ons is, een interessante. Want als het universum inderdaad vriendelijk voor ons is, dan kan dat je soms heel goed door frustraties, teleurstelling of verdriet heen helpen. Ik schrijf daarbij nadrukkelijk “soms”, omdat er best wel gebeurtenissen zullen zijn die een eventuele vriendelijkheid van het universum direct logenstraffen, maar dit even terzijde. Want als er iets ergs gebeurt, probeer dan maar eens een paar redenen te bedenken waarom het universum vriendelijk voor je geweest is. Het helpt beslist. Probeer maar, met dank aan Bert Bokhoven, Socrates en Einstein.

 

Peter Tersteeg