Bert Bokhoven ontmoet Dawei, de "streken"-Chinees

05-05-2017 18:02

Dawei is een vriend van mijn Eerste Dochter Rhana in de tijd dat zij in China studeerde. Eerste Dochter noemt mij papa en Dawei doet dat ook. Merkwaardig maar dat heeft een Chinese reden (zie https://bert-bokhoven.webnode.nl/news/bert-bokhoven-ontmoet-zijn-chinese-zoon/ ) Maar als Chinezen dat horen vinden ze dat toch wel merkwaardig. Ze vragen em dan ook altijd aan hem hoe dat zit. En dawei zou de strekenchinees niet zijn als hij dan weer met een mooi verhaal komt. Een verhaal dat hij in geuren en kleuren vertelt met veel oh's en ah'van zijn toehoorders.

Het verhaal van Dawei is ontroerend.  Zo ontroerend dat ik het zelf ook heel mooi vind. Want in 1975 werd ik verliefd op Sho Ying, een beeldschone jonge Chinese vrouw. Ik had haar toevallig ontmoet tijdens een van mijn bezoeken aan China. Het was wederzijds liefde op het eerste gezicht en er ontstond een prachtige relatie. Een relatie die zich in het geheim verdiepte in een periode dat Chinezen absoluut niet met westerlingen om mochten gaan. Een geheime relatie vol spanning en hartstocht.  Zelfs Mao kon onze liefde niet tegenhouden. Jong en verliefd: een prachtige tijd in ons China.  Wie zou het niet willen beleven.

Na mijn vertrek uit China ben ik enkele jaren later getrouwd en kreeg vervolgens Eerste Dochter Rhana. En dat terwijl ik helemaal niet wist dat ik nog een zoon in China had.

Het verhaal is helemaal niet waar. Omdat het leuk is, hoeft dat eigenlijk ook helemaal niet. Het is wel zo indrukwekkend dat alle Chinese toehoorders diep geroerd zijn. Ik krijg zelfs spontaan korting op mijn aankopen. En iedereen wenst mij geluk met mijn verloren zoon. Ook dit kan alleen maar in China.  En dat maakt China zo leuk.